Kirik või korporatsioon?

Eespool “Jesus Campi” arutelus kasutas Chris küllalt kurja kalambuuri Austraalia nelipühikiriku Hillsongi kohta, asendades i e-ga. Natuke üllatas, kuna varem teadsin neid natuke vaid üsna hea muusika järgi, mida nad teinud on (muidugi on see üks kindel stiil ehk Praise & Worship, aga üpris hästi tehtud. Suur osa Eesti vabakirikuid laulab mitmeid laule ka teenistustel).

Asi hakkas huvi pakkuma, kuna üks seltskond sealtkandist on ka [L] Eestisse tulemas. Mis kummastama pani: asja reklaamitakse ülistusTEENISTUSENA – ja kasseeritakse selle eest 275 krooni näo pealt. Olgu kas piletitega kontsert (ka vaimuliku muusika kontserdid on ju piletitega – Bachi kantaate ei saa naljalt tasuta kuulata) või siis jumalateenistus, kus võib teha vabatahtlikke annetusi (mis mõistlikus koguses on igati normaalne – ruumide rent, küte, elekter jms maksab ju midagi). Eriti usuleiges Eestis jätab see inimestele väga veidra mulje.

Aga Hillsongi kohta on muidugi netist leida seda ja teist. Ka [L] Wikipedia artikkel kajastab üsna erinevaid seisukohti. [L] See siin aga on juba päris karm kriitika. Kui veidi eespool sai Hubbardit tsiteeritud (parim viis rikkaks saada on omaenda religioon luua), siis ilmselt piisab paljudel juhtudel ka omaenda sekti püsti panemisest (kütame inimesed massipsühhoosiga üles, korjame kümnist ja jätame maksud maksmata; lisaks veel inimeste ajude triikimine juhikultuse ja eduteoloogiaga).

Kakk on liikunud ligi paarkümmend aastat Eesti vabakoguduste ringkondades ning on kaugel arvamusest, et kõik nii käituvad. Tuleb aga nentida, et tundmatu pole sihuke süüdimatus ka Eestis.

15 kommentaari postitusele “Kirik või korporatsioon?”

  1. Chris ütleb:

    Arvan,. et see teine link Hellsongi kohta on paikapidav ja kummastav on mõelda, et ka Eesti ürituse korraldajad naudivad samu maksuvabastusi ning lisaks piletitele veel ka korjandusi, mis kõik mõne mehe kaukasse voolavad. Seega äriplaan on hea..
    …lausa nii hea, et mõned EEKBL ja Pimeduse tee juhtoinad on käivitanud arutelu ühtse vabakirikliku katuse loomisest, mis siluks maha teoloogilised eripärad ning õpetused, asendades need massipsühhoosi ja õnneliku kümnisemaksmisest tuleneva õndsustundega, kus rikkuse ja tervise puudumine on üksnes indiviidi nõrga usu ja vähese annetamise tagajärg.

  2. Aleksander Puravik ütleb:

    Kogu seda kampa on ikkagi päris kulukas Austraaliast siia tuua ja seega ei näe ma piletihinnas midagi kummastavat.
    Piletid on juba tükka aega tagasi kõik välja müüdud. Inimesi tuleb selleks puhuks Eestisse üritust kuulama paljudest naabermaadest – Soomest, Rootsist, Norrast, Lätist ja isegi Venemaalt.

  3. Kakk ütleb:

    Ennäe, vana seen ka siin. 🙂 Ma irvitasin toda luuletust terve õhtu otsa, kõht oli haige…

    Aga asjast. Kulud on sel üritusel kahtlemata olemas, kuid minu arust on seda asja valesti serveeritud. Kui jumalateenistus, siis jumalateenistus ja kui kontsert, siis kontsert. Siinmail tekitab igasugune sarnane ebamäärasus valulikke reaktsioone, eriti kui tegu on seltskonnaga, kus paraku on esinenud rahakottide segiajamist (õigluse nimel tuleb muidugi öelda, et seda esineb ka mujal ühiskonnas ja mõnel pool märksa enam – selles liinis aga paistab see kõige koledamalt välja ja tekitab kurja vastukaja).

    Saan aru, et oled ise ka minemas? Käi ära ja kirjuta siiasamasse pärast mingi reportaaž. Mitmed inimesed oleksid ilmselt huviga lugemas.

  4. Enn ütleb:

    Palju toredaid inimesi…
    Teate, kõigi meelepärast ei suuda kunagi olla.
    Teed piletiga (peaks ju kulud-tulud ilusti näha olema) ei sobi – Jumalateenistus ju. Teed vaba sissepääsu ja võtad kulude tagasisaamiseks korjanduse üles – ei sobi, äkki reod saavad RIKKAKS sellega ja panevad pool korjandust taskusse. Teed päris tasuta, siis on asi kahtlane, ilmselt üritatakse midagi pähe määrida.

    Nii palju kui mina tean, maksab sellise saali rent parasjagu. Helitehnika maksab ka. Austraaliast siiasõitmine maksab ka. Kulude tuleb ju kuidagi katta?
    Mingi seltskond näib aga mõtlevat, et raha on NII patune asi, et seda kirikus üldse olla ei tohiks…

    Ma ei saa ise ülalmainitud üritusele kahjuks minna. usun aga, et kellele ülistusmuusika meeldib, saab midagi head kogema.

  5. Kakk ütleb:

    Tere, Enn – ma arvasingi, et Sa selle peale sõna võtad. 🙂

    Eks siin jutus on ka oma point sees. Loodetavasti kuuleme kohalkäinute muljetest, kel ses asjas õigus oli. Ma ise ilmselt sinna ei lähe, juba ajad ei sobi.

  6. Chris ütleb:

    Olen antud organisatsiooni ja selle eelkäija köögipoolega vähe kursis ja võin kinnitada, et äriskeem on selline, et kõik kulud on juba enne piletite müüki kaetud ning piletitulu läheb kõik valdavalt ühe teatud MTÜ juhtoina äriühingule selle vaga venna MTÜ juhtimisteenuse kulude katteks.
    Raha peab liikuma, olen nõus, kuid arvan, et usk ja lunastus pole kaup, mida raha eest müüa võiks.

  7. Enn ütleb:

    Noh, eks ma pean üritama vett sogasemaks ajada. Mõni “lahkusuline märatseja” ja ajuloputaja võib ikka ka teinekord sõna võtta 😀

    Ma vaatasin neid kahte linki ka, mis seal eespool olid. Wikipedia oli suht objektiivne ja arutlev. Ma ei saa ei kaitsta ega maha teha midagi, mida ma ise näinud ei ole. Ülistusmuusika mulle meeldib ja kui ma lähtun vaid muusikast, siis, noh, HS ei ole mu esimene maitseelistus aga muu vahele kuulan. Kogudusena? Ma ei tea. See teine link, see ei veennud kohe üldsegi. Minu jaoks oli seal vaid emotsioon, mille katteks justkui üritati fakte leida. Osa süüdistusi olid lausa naeruväärsed. Minule jäi igatahes mulje, et kirjutaja ei ole kunagi elus HS teenistusel käinud.
    Minu jaoks senini positiivne sõnum HS-st kaalub negatiivse üle.
    kalambuuridest ma aga hoiduksin…

  8. Kakk ütleb:

    Ennu-sugused iiumäratsejad on Jorasse täiesti teretulnud. 🙂 Meil on siin sõna- ja arvamuste vabadus (millest kunagi ju vabakirikud alguse saidki).

    Mina omalt poolt aga ei julge väita, et too kirjutis seal jahu oli. Lugesin hiljem ka seda, kuidas mitmed inimesed (sh mitmete tuntud ülistuslaulude autor Geoff Bullock – otsi netist) HS-ist peale isikliku elu kriise minema läksid. Minu jaoks on HS ja teiste sarnaste liikumiste probleem selles, et oled “tegija vend/õde” seni, kuni sul kõik hästi on. Kui elu viltu kisub, lükatakse sealtpoolt veel takka, et “sul on ikka usku vähe? Või ei palveta piisavalt? Või on – hoidku Jumal – mõni salapatt üles tunnistamata?”. Kahjuks olen seda näinud ka siinmail, nimed ja kogudused jäägu siinkohal nimetamata.

    Kindlasti tuleb paljudel vabakogudustel võidelda pahatahtlike susijate ja parastajatega, kes juba põhimõtteliselt usklikele vett tahavad tõmmata. Käesoleval juhul aga ei julge ma asja ainult sellele taandada. 🙁

  9. ititibi ütleb:

    See küll otseselt antud teemaga kokku ei lähe, aga hiljuti juhtusin msn’is vestlema ühe hispaanlasest katoliiklasega. Kuna olen korra-paar katoliku kirikus missal käinud (kord Taizè-koosolekute ajal Ungaris üsna rahvusvahelise seltskonnaga ja teisel korral millalgi juhuslikult, Tallinnas), mainisin, et mulle seal täitsa meeldis.

    “Mis sulle meeldis?” küsis vestluskaaslane.
    “Mmmm… noh, ilusad kujud…” püüdsin meenutada.
    “Hmmm… Mis veel?”
    “Kuld…”
    “Ja veel… ?”
    “Ilusad riided ja ladinakeelsed laulud.”
    Ta arvas vist, et olen lootusetu… 🙂

    Itaallastest katoliiklastega on selles suhtes palju huvitavam rääkida – isegi tõsiusklikud võivad sulle jutustada selliseid pisut siivutuid anekdoote, et oled naeru pärast diivanilt maha veeremas ning teatavad rõõmsalt, et elunautiv hoiak “on jumalast (ja ilmtingimata Itaaliast pärit :)”.

    Rooma paavsti nimetavad nad tema kassiarmastuse tõttu “cat-holic’uks” (it. k. “gattolico”) ja väidavad täie veendumusega, et sõnaühend “French kiss” tuleb tegelikult Itaaliast, olles algselt “Firenze suudlus” 🙂

  10. Kakk ütleb:

    Tegelikult on ka huumorimeele olemasolu üks terve kiriku tunnus. 🙂

  11. Eilish ütleb:

    Mis puutub Hillsongi, siis täna (11.10) teen selle kohta Astrid Rajaga intervjuu. Küsin ka võib-olla, kuidas selle kontserdiga on… Võib-olla, vaatan, kuidas kujuneb. 🙂

  12. Kakk ütleb:

    Päris huvitav – pajata pärast muljeid ka!

  13. Aleksander Puravik ütleb:

    Muusika poolest oli üritus suhtkoht tugev – raffa sai kergesti kaasa elama ja paar sellist kohta oli ka kus mõtlesin päriselt, et meeldib. Eks urinaid on siit-sealt kuulda olnud. Ise ei läinud ma sinna urisemispõhjust otsima vaid head asja nautima – seda ma ka sain. Bänd oli igati tasemel – kalu oli suhtkoht vähe ja ka esitus sujus loomulikult ja tundus, et ka ilma tõrgeteta.
    Siiski oleks tahtnud rohkem pillisoolosid kuulda – 1 kidrasoolo terve ürituse kohta on ikkagi väga vähe 🙁 – seda enam, et neil ülikõva klahvimees bändis on, kes võiks klahvidel ükskõikmida mängida. Helikeele kohapealt oli asi mõnus noortepärane rock – kiireid lugusid tehti ka. Tundus, et saundi koha pealt on nad vinti veelgi juurde keeranud ja lähenenud noortepärasematele muusikakäsitlusele, mis on iseenesest vägagi positiivne :D. Kohati tundus, et Skillet’ilt (üks noortepärane bänd) on kidra ja bassimeest laenatud.
    Saundi kohtapealt võiks natuke uriseda küll, sest kidrasid ja sünte ei olnud eriti selgelt kuulda, mille ma pigem võiks panna oma halva asukoha arvele (parema tiiva 9.sektor – suht eesotsas küljepeal ühesõnaga). Kalevi Spordihall on üks suur pooltoru-kujuline angaar ja ega seal ei ole teabmis lihtne võimedada ka – tagantseinast peksab heli kajana umbes poolesekundilise viitega tagasi – ausalt öölda imestan, et üldse midagi kuulda oli :).
    Nüüd,hommikul pärast üritust mõtlen, et oleks võid midagi enamat olla – ootused olid ikka märksa suuremad, aga kerge on uriseda ja raske on ise midagi ligilähedastki ära teha – üldiselt olen tänulik, et nad võtsid vaevaks tulla.

  14. Kakk ütleb:

    Tänud muljetamast. 🙂 Kas asi oligi puhtalt kontserdina lahendatud või oli ka teenistuse pool olemas?

  15. Aleksander Puravik ütleb:

    Teenistusena ikka – kuigi lõviosa oli muusika. Jutluse pidas bändi basskitarrist Ian Fisher, kes on ka Hillsongi koguduse muusikapastor (bassimehed on tegijad :)). Midagi uut tal kahjuks öölda ei olnud niiet keskendusin seega rohkem muusikale.